In CITROEXPERT nr. 115 (januari/februari 2016) zijn over onze C6 de volgende artikelen verschenen:

  1. Citroën C6, Eigenzinnig alternatief en
  2. Citroconsult Citroën C6

De artikelen, de eerste over de historie en de tweede over enige (veel) voorkomende problemen/probleempjes, laten zich als volgt kort samenvatten.

Wat de historie betreft, de C6 vindt haar oorsprong in het in 1999 verschijnende studiemodel C6 Lignage. Pas in 2005 verscheen het eerste productiemodel, dat in feite niet eens zo heel erg veel afweek van het studiemodel. De eigenzinnige vormgeving bleef, evenals een aantal(technische) snufjes: o.a. het head-up display en het lane- departure systeem. Zaken die nu gemeengoed zijn, maar destijds een unicum. Zelfs de concave achterruit sierde de productie C6.

Aanvankelijk was de vraag zo groot dat Citroën alleen in Frankrijk kon leveren. Pas eind 2005 werden de eerste exemplaren geëxporteerd.

Oorspronkelijk verscheen de C6 op de Nederlandse markt met twee 6-cylinder motoren (een benzinemotor met een inhoud van 2992cc en een dieselmotor met een inhoud van 2720cc) en in drie uitvoeringen: als basismodel, als Lignage en als Exclusive (de meest voorkomende).  Alle voor zien van een automatische 6-versnellingsbak.

Later volgde nog een (veel) karige(r) uitgeruste C6 met een 4-cylinder dieselmotor: de 2.2 HDi. Eerst  met alleen een handgeschakelde 6-versnellingsbak, later ook met automaat.

In juni 2009 verscheen de laatste uitvoering van de C6. De 2.7 HDi motor was vervangen dooreen nieuwe met een motorinhoud van 2992cc, de 3.0 HDi. Uiterlijk is het type te herkennen aan de aan weerszijden geplaatste uitlaten en andere licht metalen velgen.In december 2012 rolde het laatste exemplaar van de band.

In totaal zijn er 23410  exemplaren verkocht van de C6. In Nederland zijn slechts  816 exemplaren op kenteken gezet.

Inmiddels kan helaas worden geconcludeerd, dat de C6 de laatste grote limousine is die is uitgerust met het voor liefhebbers onmisbare hydropneumatische systeem. De meeste C6-en zijn voorzien van hydractive 3+ en AMVAR.

Zoals elke auto kent ook de C6 niet slechts pluspunten. Met goed en zorgvuldig en deskundig onderhoud echter (dat heeft uiteraard zijn prijs) is de C6 een degelijke, betrouwbare, comfortabele en bijzondere verschijning,  geschikt voor heel veel zalige kilometers.

Punten van aandacht zijn de volgende:

Motorisch,

 Zoals bij alle moderne diesels kan de EGR-klep storing veroorzaken. Dat kan  worden voorkomen door het inwendige van het hele systeem schoon te laten maken en schoon te houden middels carbon-cleaning (het oplossen van koolstof in waterstof).Het afdoppen van de EGR is een definitieve oplossing, zij het dat de emissienormen dan waarschijnlijk niet meer worden gehaald. Dat betekent in elk geval een roetmeting bij de APK.

  Bij de benzinemotoren behoeven de nokkenasstelventielen en de 6 bobines periodieke aandacht.

   Bij de 2.2 HDi motor is een aandachtspunt, dat de twee-traps turbo voortijdig kapot kan gaan wegens (te) vervuilde olie en een (te) vervuild luchtfilter.     De distributieriem en de bijbehorende spanrol moet volgens fabrieksvoorschrift worden vervangen bij 240.000 km (of na 10 jaar). Een van onze C6 genoten heeft echter moeten ervaren, dat de spanrol bij 159.000km vastliep zonder voorafgaande waarschuwing (toevoeging Technische Commissie).

  Het kunststof thermostaathuis pleegt op een naad lekkage te gaan vertonen. Omdat er geen sensor is die waarschuwt voor een te laag niveau moet het peil goed in de gaten worden gehouden.  Tenslotte oxydeert vroeg of laat de waterleiding in de linkerwielkast bij de C6 voorzien van de van de 2.7  en 3.0 HDI motoren. Tijdig vervangen of behandelen dus.

Het onderstel

  Het hydractieve III+ veersysteem van de 2.7 en de 3.0 diesels en dat van de 3.0 benzine uitvoering moet “ bij voorkeur bij iedere onderhoudsbeurt “ worden geijkt of gekalibreerd.

  Een stuurleiding kan last hebben van een losrakende slangklem. Te merken       aan veranderd stuurgedrag of gepiep.

 De eerste serie fuseelagers was voorzien van een slechte rubberen              afdichting die op termijn scheurt. Fuseelagers zijn los leverbaar.

Electronica

  Als de cruise-control gaat haperen of weigert (en er overigens geen andere motorstoring is, opmerking TC) is de oplossing meestal het vervangen van de Com 2000, de besturingseenheid achter het stuur.

  Het display voor de bestuurder kan door kortsluiting de geest geven. Reparatie is mogelijk, maar niet altijd.

Versnellingsbak

  De specialisten adviseren iedere 60.000 km de bak van de automaten te       laten spoelen. Het verlengt de levensduur.

Carrosserie

      De  RVS-sierstrips aan de onderzijde van de portieren kunnen plaatselijk corrosie veroorzaken.

Voor de volledige, rijk geïllustreerde artikelen zij verwezen naar www.citroexpert.nl

Daar is ook informatie te vinden hoe losse nummers kunnen worden verkregen.

18 januari 2017